El Centre Universitari de la Visió de la UPC celebra el Dia mundial de la visió

La visió juga un paper fonamental en gairebé totes les nostres activitats quotidianes. A través dels ulls rebem més del 85% de la informació sensorial

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que mil milions de persones a tot el món tenen problemes visuals evitables. La discapacitat visual afecta persones de totes les edats, principalment majors de 50 anys i pot tenir efectes en tots els àmbits de la vida, incloses les activitats quotidianes, les relacions socials, l'educació i les oportunitats laborals. L'OMS ha proposat com a objectiu global abans de 2030 incrementar un 40% la detecció i el tractament d'errors refractius i un 30% les cirurgies de cataractes.

El Centre Universitari de la Visió (CUV) de la UPC treballa perquè la salut visual arribi a les persones més vulnerables. Al CUV, la clínica de salut visual de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) formen els òptics optometristes del futur, en un entorn de responsabilitat social i cada any atenen més de 2.000 persones en situació de vulnerabilitat, en col·laboració amb ajuntaments, consells comarcals i ONG de tot Catalunya, amb el suport d'empreses del sector de l'òptica oftàlmica.

El CUV articula la seva acció social al voltant del programa Mirades Solidàries. Des de fa 15 anys, en el marc d’un model docent d’aprenentatge i servei pioner a Europa, el CUV ha atès la salut visual de més de 22.000 persones en situació de vulnerabilitat, derivades per algun dels més de seixanta cinc ajuntaments, consells comarcals i entitats del tercer sector social de tot Catalunya que col·laboren amb la iniciativa i amb el suport d’empreses del sector, que aporten el material necessari.

L’activitat acadèmica i assistencial de la FOOT i el CUV mobilitza anualment tres-cents estudiants i vint docents de deu assignatures i abasta un conjunt de municipis amb una població total de més d’1,5 milions d'habitants.

A més, al CUV investiguen la incidència de problemes visuals entre infants d'entorns desfavorits, per generar coneixement que serveixi per dissenyar programes de salut pública en detecció precoç de problemes visuals.

El passat mes de gener, el CUV va posar en marxa un estudi que mesura paràmetres oculars que poden alertar de miopies incipients i tractarà d’identificar la possible relació entre la salut visual dels infants i el seu entorn socioeconòmic, atès que  el principal objectiu del projecte, pioner al Sud d’Europa, és determinar els llindars normals per a la detecció precoç de la miopia, basats en la integració de dades de funcions biomètriques i visuals, i relacionar-los amb factors socioeconòmics. Aquesta informació serà útil per implementar programes de salut pública i polítiques socials.

Diversos estudis i l’experiència clínica han demostrat que les alteracions de la funció visual estan relacionades amb baix rendiment acadèmic. Els nens amb un rendiment acadèmic deficient són propensos a abandonar l’escola abans i a tenir menys oportunitats d’assoliment professional. Per tant, les deficiències visuals poden provocar desavantatges socials. Per aquesta raó, l’accés precoç als serveis de detecció i tractament de la miopia en infants pot reduir la taxa de fracàs escolar i prevenir problemes visuals més greus i una ceguesa evitable.

Núria Vila, responsable de la Unitat de cribratge visual del CUV i coordinadora del projecte, explica que "Hi ha una relació entre afeccions visuals i el rendiment acadèmic dels infants, i la recerca ha evidenciat que les famílies amb menys poder econòmic fan menys seguiment de la salut visual dels nens".

Per contribuir a difondre la vigilància sobre la salut visual, amb motiu del Dia mundial de la visió, que se celebra cada segon dijous d’octubre, l'Agència Internacional per a Prevenció de la Ceguesa (IAPB per les sigles en anglès) recomana donar a conèixer les anomenades 4P:

Prevenir. Adopta un estil de vida saludable.

Protegir. Evita riscos per a la teva salut visual.

Preservar. Fes una revisió visual cada dos anys.

Prioritzar.  Difon, en el teu entorn, la importància de tenir cura de la salut visual.

Dijous 14 d'octubre, el CUV torna a la plaça Vella de Terrassa per acostar la salut visual a la població i conscienciar sobre la necessitat de tenir-ne cura.

Per a més informació contacteu amb:

Núria Tomás Corominas, directora del Centre Universitari de la Visió de la UPC

nuria.tomas@upc.edu